2011. szeptember 17., szombat

Telefondráma





Szereplők: Anya, Feleség, Öcs, Anyós, Barátnő, Szerető, Férj, Rendőr.

1. kapcsolás


(Csöngetés. Szünet. Csöngetés. Szünet. Papucsok nehézkes, de közeledő csoszogása. Két tárgy egyszerre ütődik. A csöngetés abbamarad. Női hang szólal meg. Tónusából tulajdonosa idős mivoltára lehet következtetni.)

Anya:(magabiztosan) Mondjad, lányom!
Feleség: (meglepetten) Honnan tudtad, hogy én vagyok az?
Anya: Hosszú ideje nem keres más.
Feleség: Barátnőim sem jelentkeznek?
Anya: Megadtam nekik az új számodat.
Feleség: Nem mindig érkezek elsőként felvenni a telefont.
Anya: Anyósodra célzol?
Feleség: A kertben lenne a helye kitárt karokkal.
(Kuncog.)
Anya: Komolyan kellene venned a kettőtök kapcsolatát, lányom. Az nem megoldás, hogy te lejössz az udvarról, amikor ő felmegy.
Feleség: Ez fordítva is igaz.
(Nevet.)
Anya: Mikor nő be a fejed lágya?!
Feleség: Öcsémhez képest, aki fiatalabb nálam…
(Hadar. Saját mondataiba vág.)
… Tudod, a lányok…
Anya: (közbevág) Téged is hívott?
Feleség: (egykedvűen) Szerintem nem mer. Egy házőrzőnek is vannak előnyei.
Anya: Csak akkor jelentkeztek, ha kell valami.
Feleség: (színlelt felháborodással) Hogy gondolhatsz ilyet!
Anya: Gondolj bele! Nem így van? Mond, mi kell? Pénz? Csak ezret tudtam adni az építkezéshez.
Feleség: Nem, anya! Egyszerűen csak főzök és nem sikerül.
Anya: Hol rontottad el?
Feleség: először beletöltöttem a tésztát a lábasba, majd vizet öntöttem hozzá. Hiába sóztam, mikor feltálaltam, szétfőtt, majd egy ragadós masszává állt össze. Talán nem volt jó minőségű a tészta? Mi lenne, ha megtanítanád, hogyan kell házilag, itthon készíteni?
Anya: (bosszúsan) Még messze állsz tőle. Rossz volt a sorrend.
Feleség: Úgy érted, először a sót kell beletennem?
Anya: (ingerülten) Nem!
(Az asszony nehezen kap levegőt, tüdeje zihál.)
Feleség: Anyám! Alig hallak. Rossz a vonal. Mi ez a zúgás?
Anya: Vegyük sorra. Van nálad toll és papír?
Feleség: Megjegyzem.
Anya: Keress valamit, amire és amire írhatsz. Várok.

(Csend. Csak a telefon zúg a vonal egyik végén.)

2. kapcsolás

Öcs: Szevasz, nővérkém!
Anyós: (idegesen) Nővéred az öreganyád!
Öcs: Szerencséje, hogy nincs időm visszasérteni. Adja gyorsan a menyét!
Anyós: Még hogy én legyek itt a cseléd, akié a ház?! Míg lehívom az emeletről… Halló! Halló!

3. kapcsolás
Feleség: Te vagy az, öcsikém?
Öcs: végre te vetted fel. Figyelj, nincs sok időm. Már így is ellőttem egy kártyát.
Feleség: Hogyan?
Öcs: Elmondom, talán még hasznát veszed, buta kis nővérkém
Feleség: Újra becsapsz valakit?
Öcs: A valaki neve telefontársaság, nem egy konkrét személy, hogy lelkiismeret furdalást kellene éreznem.
Feleség: Van neked egyáltalán?
Öcs: Lényegtelen. Most viszonozd a szívességet. Találkoznunk kell.
Feleség: Hol vagy? Add meg a számod, visszahívlak.
Öcs: Automata, sok nullával, felesleges. Légy egy óra múlva a szokott helyen
Feleség: Nem tudom, fog-e menni. Ott vagy még? Halló?!

(Kiabálására csak ütemes sípolás válaszol.)

4. kapcsolás

Barátnő: Szervusz, drága!
Anya: (kétkedve) Te vagy az, barátnőm? Már lemondtam rólad.
Barátnő: Kérlek, ne haragudj. Nem vettem észre, hogy hívtál. Az unokám ma nálam volt és kikapcsoltam a telefon hangját, hogy nyugodtan alhasson. Csak most vettem észre a kijelzőn, hogy hívtál.
Anya: Ez lehetséges?
Barátnő: (lelkesen) Igen, hála az új telefonnak, amit a fiam szerzett be. Talán még üzenetrögzítőnk is lesz.
Anya: Mint a fontos embereknek? Akár egy irodában.
Barátnő: Ahogy mondod. A dolgozószobában annyi a gép, hogy félek takarítani ott. Az a sok kábel, Internet, vagy mi.
Anya: Úgy tűnik, van mit a tejbe aprítanotok.
Barátnő: Nem panaszkodok. A kicsikém félreteszi a fizetését
Anya: A középső? Még nem nősül?
Barátnő: Igen, pontosan a harmadik. Kedvese sincs. Mondogatom neki, hogy ne üljön egész nap itthon, menjen diszkóba, járjon lányok után. Ő azt mondja, ilyesmire nem költi a pénzét. Zene van a szobájában, ami pedig a nősülést illeti, először meg akarja alapozni a jövőjét. Nem rohan a vakvilágba. Saját lakást szeretne. Még hogy idegeneknél lakjon, még ha após, anyós is az illető!
Anya: Nálatok mi a helyzet? Oda nem költözhetne egy kislány?
Barátnő: Testvéreivel már így is sokan vannak. Menjenek csak mind el. Hagyjanak békén. Ne keressék utánam az eldugott itókáimat. Ha jól esik, iszok.
Anya: (keserűen) Hidd el, a túlzott szabadság egyedülléthez vezet.
Barátnő: A tieid már mind kiszálltak a fészekből?
Anya: Igen. A lányom férjhez ment, a férje családjánál él, a fiam meg ki tudja, hol csavarog.
Barátnő: Ügyesek.
Anya: Ellenkezőleg. Egyiküknek túl sok a problémája, még éretlen, míg a másik túlságosan is leleményes, mindig belekeveredik valami kétes ügybe. Nem tudom, hol rontottam el a nevelésüket. A lányom hamarabb elment, keveset volt a kezem alatt, öccse viszont meg is unt.
Barátnő: Meg kell találni az arany középutat.
Anya: Veled ellentétben túl fiatalon lettem anya.
Barátnő: Én mégis ott vagyok, ahol mások, sőt öt gyerekkel még előrébb. Kétévente egy. Ahogy a fiam mondaná, mindent meg kell tervezni.
Anya: (csüggedten) talán. Azt hiszem, választ kaptam a kérdéseimre.
Barátnő: (meglepetten) Ezért hívtál? Örülök, hogy segíthettem. Várj!
(Csöngés a háttérben.)
Anya: Két telefonotok van? Vagy ez flancos mobil?
Barátnő: Csak az ajtó előtt áll valaki. Itt mindig nagy a jövés-menés. Kész bolondok háza.
Anya: (halkan) Nem igazán unatkozol.
Barátnő: Szavamra, nem.
Anya: Na, jó! Nem tartalak fel.
Barátnő: Még hívj! Ha lesz időm, én is foglak.
Anya: Szervusz!
Barátnő: Szervusz!

5. kapcsolás

Feleség: Elnézést! Kis és társa cég?
Szerető: Nem, magánlakás.
Feleség: Bocsásson meg, de azt hittem, a férjem erről a számról hívogat engem.
Szerető: Talán rosszul tárcsázott.
Feleség: meglehet.

6. kapcsolás

Férj: (ingerülten) Hogy mertél a tárcámban kotorászni?
Feleség: Szia, drágám! Köszönöm kérdésed, én sem vagyok jól.
Férj: (mérsékelten) Ne haragudj! Egyszerűen idegesít, hogy otthon felejtettem a tárcámat.
Feleség: Azért kerestelek, hogy ezt tudassam veled. Sorra hívogattam a számokat, de nem tudtalak elérni. Sajnálom, ha kutatnom kellett a dolgaid között.
Férj: Semmi baj. Egy barátom szólt, hogy kerestél.
Feleség: (édeskésen) Ne izgulj! Nem féltékenykedtem. Nincs kire. Egyszer sem vette fel nő a kagylót. Nagyon szeretlek.
Férj: (zavartan) Igen… természetesen, gyermekeim anyja.
(Csend.)
Voltál már az orvoshoz?
Feleség: Még nem, de ha akarod, mindjárt felhívom a vizsgálatok eredményeivel kapcsolatban.
Férj: Tedd azt! Este még beszélünk.
Feleség: Csókollak.
Férj: Én is.

7. kapcsolás

Feleség: Halló, doktor úr?
Doktor: Igen, kérem.
Feleség: Köszönöm, hogy visszahívott.
Doktor: Semmiség. Úgy gondoltam, sürgősen beszélnünk kell. Sajnos egyéb elfoglaltságaim miatt csak most szakíthattam időt önre.
Feleség: Igen, hallgatom.
Doktor: (gondterhelten) Jobb lenne személyesen.
Feleség: (ijedten) Valami baj van?
Doktor: Kérem, fáradjon be hozzám amint teheti.
Feleség: Rendben.

8. kapcsolás

(Zokogás.)
Anya: Te vagy az, lányom?
Feleség: (hüppögve) Igen… én.
Anya: Mi történt?
Feleség: Nem szeret.
Anya: Kicsoda? Ne magázz!
Feleség: A férjem nem szeret.
Anya: (döbbenten) Honnan veszed? Az nem lehet! Ő, aki annyira bizonygatta az érzéseit.
Feleség: Igen… Érzéseit meg sem fogant gyermeke iránt. Utód kellett neki. Az utóbbi időben sokat veszekedtünk emiatt is.
Anya: (csodálkozva) Nem mondod! Hát add meg neki, amit kér. A férfiak, tudod, elég követelődzők.
Feleség: Anya!
(Csend.)
Anya: Mi az, lányom? Miért hallgatsz?
Feleség: (szomorúan) Meddő vagyok. Nem lehet unokád.
(Csend.)
Anya: Mi a helyzet az örökbefogadással? Én tudnék szeretni egy árvaházi csöppséget is. Ha mindketten dolgoznátok, én vigyáznék rá. Ennél az egyedüllétnél minden jobb.
Feleség: Hallani sem akar róla. A saját vérét szeretné továbbadni.
Anya: Régóta tudja?
(Hallgatás.)
Megcsal?
Feleség: (hidegen) Igen. A kezdetektől fogva.
Anya: Hogy érted ezt? Ki az a másik nő?
Feleség: Nem nő.
Anya: (szörnyülködve) Uram Isten! Úgy érted… Nálunk ilyen is van, nem csak a filmekben? Elért hozzánk a nyugat. Felháborító!
Feleség: Nekem mondod! Azért hívtalak, hogy tanácsot kérjek tőled. Mit tegyek?
Anya: (tanácstalanul) Tőlem? Maradi, vén anyádtól? Ki volt a diszkók bálkirálynője, hanem te.
(Gondolkodik.)
Ez egy ötlet. Vesd be a női furfangjaidat! Kozmetika, öltözködés, mit tudom én még mi.
Feleség: Gondolod, hogy segít?
Anya: Ha minderre fényt derítettél, nem is vagy te olyan ostoba.
Feleség: Ezt nem éppen dicséretnek szántad, igaz? Na mindegy! Majd hívlak.

9. kapcsolás

Rendőr: Parancsoljon, főkapitányság!
Feleség: (zaklatott) Segítség! Megsebesültem! Segítség!
Rendőr: (komolyan) Asszonyom! Halló! Jól van? Mondjon el mindent! Beszéljen!
Feleség: (elfúló hangon) Mindenütt vér. Az én vérem.
Rendőr: Hol van? A tettes a helyszínen?
Feleség: Elmenekült. Az anyja… tudta, milyen… kitervelték.
Rendőr: Legalább a kagylót ne tegye le! Mindjárt lenyomozzuk a hívást. Hallotta, amit mondtam? Hallott?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése